تبلیغات
--> زنی از تاریخ - روایت عطاالله امیدوار
زنی از تاریخ

"حــــورا بـرهـمـا"


روایت عطاالله امیدوار
خاموشی حاج‌قربان؛ چهل روز گذشت... روایت
عطاالله امیدوار از مردی كه داستان ما را
خوب می‌دانست خبرگزاری دانشجویان ایران -
تهران سرویس: فرهنگ و هنر - موسیقی چهل روز
گذشت؛ چهل روز است كه بر دوتار حاج قربان
دیگر هیچ گنجشكی آواز سر نداده و صدای ساز
و آواز یكی دیگر از زرین‌پنجه‌ترین‌های
دوتارنوازی و بخشی‌گری ایران خاموش شده است.
مردی بخشی، كه موسیقی را می‌دانست؛ شعر را
می‌دانست؛ صدایش خوب بود؛ داستان ما را هم
خوب می‌دانست و سازش را خودش درست می‌كرد...
به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری
دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم بزرگداشت
چهلمین روز درگذشت دوتاز نواز چیره‌دست
خراسان امروز در زادگاهش برگزار شد. این
مراسم كه از سوی خانواده‌ی این هنرمند نامی
تدارك دیده شده است، از ساعت 10 آغاز شد و
تا ساعت 14 در زادگاهش - روستای علی‌آباد -
ادامه دارد. یكی از آخرین بازماندگان
بخشی‌گری، همان كه تنها بخشی کامل از نسل‌ها
عاشقی و عاشق‌پیشگی خراسان بزرگ، گنجینه‌ی
ملی و... می‌خوانندش، چهل روز پیش، در
خانه‌اش، در یكی از روستاهای قوچان به
خاموشی ابدی پیوست و از همان‌جا به‌خاك سرد
گورستان سپرده شد. سلیمانی در روستاى ترك
نشین على‌آباد در شمال قوچان - خراسان -
به‌دنیا آمده بود و می‌گویند از هشت سالگی
دوتار به‌دست گرفته و نزد پدرش که از
نوازندگان صاحب نام دوتار شمال خراسان
به‌شمار می‌رفت، به شاگردی پرداخت. هنگام
درگذشت پدر، او 22 ساله بوده و از آن پس
نزد غلامحسین بخشی جعفرآبادی، حاج محمد بخشی
قیطاقی و عوض بخشی به آموختن دوتار روی
آورد. خودش می‌گفت، 16 - 17 سال تشكیك
به‌خاطر درك مسایل شرعی در پرداختن به
موسیقی، او را از هنرش دور كرده بود؛ برای
همین دغدغه‌اش شد زمین و آب و زراعت. سلیمانی
در سال‌های 69 و 70 به‌عنوان پدیده جشنواره
فجر سال 71 به‌مدت هشت سال داور بخش موسیقی
مقامی جشنواره سراسری فجر بود و در
جشنواره آوینیون فرانسه نیز به‌عنوان پدیده
جشنواره انتخاب شد. او در كشورهای آمریكا،
آمریكای جنوبی، پرو، اكوادور، آلمان، تونس
و هلند موسیقی زنده اجرا كرد و تا پایان
حیاتش هشت‌بار نیز برای اجرای موسیقی به
فرانسه اعزام شد. محمدرضا درویشی - استاد و
پژوهش‌گر موسیقی سنتی - مجموعه‌ای پژوهشی از
آثار برای انتشار آماده كرده است.
حاج‌قربان سلیمانی، بخشی از باغش را که در
آن مدفون شده است، به‌عنوان قطعه هنرمندان
تقدیم اهالی هنر كرده است. در كشورهای مختلف
كنسرت داد. در آوینیون فرانسه تا سه برابر
زمانی كه به او تعلق داشت برای مردم مشتاق
هنرنمایی كرده بود؛ روزنامه‌های معتبر فرانسه
تصویرش را در صفحه اول چاپ كردند و
نوشتند: "مردی كه درهای بهشت را به روی ما
باز كرد". حاج قربان اجرای برنامه‌ایش را
از اول پیش‌بینی نمی‌كرد و روی صحنه بنا به
مقتضیات زمان و مكان و ارتباط با ساز و
جهان آهنگش را می‌زد و می‌خواند. كم‌تر دیده
شده كه یك آهنگش دوبار تكرار شده باشد؛
به‌گفته‌ی خودش كلید سازش یكی است ولی هر لحظه
با خود یك نگاه چیزی متفاوت اجرا می‌كرد.
او در پاسخ به این‌كه چرا اجرای هنرش از
اول مشخص نیست گفته بود: وقتی روی صحنه
می‌روم، آن‌وقت معلوم می‌شود من چه می‌خوانم؛
من نیستم كه ساز می‌زنم بلكه ساز است كه مرا
می‌نوازد و گفته بود: هربار كه لب بالكن
می‌نشینم و دوتار می‌زنم گنجشكی می‌آید و روی
دسته سازم می‌نشیند من كه می‌نوازم او هم
می‌خواند و وقتی از ساز زدن باز می‌ایستم،
گنجشك خاموش می‌شود و نگاهم می‌كند می‌خواهد
بنوازد... او سازش را از پدرش یاد گرفته و
بعد از فوت پدر نزد یك استاد دیگر رفت. به
نقل از خودش: "هفت پشت من نوازنده و بخشی
بودند" عطاالله امیدوار - موسیقی‌دان و
كارشناس هنری - درباره‌ی حاج‌قربان به
خبرنگار بخش موسیقی ایسنا گفت: او یكی از
هنرمندانی بود كه لباس و رفتار و سازش
شناسنامه‌اش بودند و برای ارایه كارش نه
لباس‌های جورواجور و پاپیون و... داشت و نه
هیچ چیز دیگری از این دست؛ بلكه همیشه با
لباس معمولش، تمیز و مرتب دیده می‌شد؛ او از
راه كشاورزی روزگار می‌گذراند از كار و
دست‌رنج خودش. آوازش و سازش بیشتر در ستایش
خداوند و مدح بزرگان دین و روایت حكایت
مذهبی و اخلاقی مرثیه‌خوانی بود و به قولی او
در ناحیه خراسان قوچان معین‌البكا بود. در
بحر طویلش در ستایش طبیعت و با نعمت‌های
خدادادی منزلت و بزرگی رسول اكرم (ص)
پایان می‌پذیرفت. امیدوار با یادآوری
گفته‌ا‌ی از پسر حاج قربان - علیرضا -، اشاره
كرد: حاجی در روستا برای مردم داستان
تعریف می‌كرد تا نزدیك چهارساعت طول می‌كشید
و بعد از حدیث سراغ آهنگ و نوا می‌رفت و
بخشی‌گری می‌كرد و مردم با تمام وجود گوش
می‌دادند، ولی این روش اصیل در كنسرت‌های
داخل و خارج متأسفانه دیده نمی‌شود. این
موسیقی‌دان و کارشناس هنری عنوان كرد: حاج
قربان، شاعر بود در انتخاب شعر دقت فراوان
و از اشعار سبك و آهنگ‌های بی‌معنی پرهیز
می‌كرد. او شدیدا تا آخر عمر، از اركستر‌كردن
ساز كه تعدادی با هم ‌آهنگی را بزنند مخالفت
كرد. می‌گفت، موقعی كه همه با هم بزنند صدای
ساز خوب گم می‌شود، معنی اشعار فهمیده
نمی‌شود؛ باور داشت، هر آهنگ و نوا حال خودش
را دارد؛ باید دقت كرد كه اگر سوژه‌ی شادی
است شاد نواخته شود و اگر مرثیه است به
نوع خودش و مفهوم در ارایه مطلب در آهنگ
مهم است. امیدوار گفت: حاجی سازش را به
كسی نمی‌داد، برای مردم فرانسه هم باوركردنی
نبود كه از این ساز كوچك این صدا درمی‌آید.
وی افزود: حاج قربان از این كه اثری را از
او یاد بگیرند و به‌نام خودشان ارایه دهند و
قدر ندانند، بسیار ناراحت بود و باید گفت
این عمل گویا همیشه رایج بوده است. به باور
امیدوار، موسیقی‌های ایران زمین و كشورهای
اطراف، مشابهت‌های خیلی زیادی با هم دارند.
زدن و خواندن حاج‌قربان را با اساتید بزرگ
موسیقی اصیل ایرانی یكی می‌دانم؛ البته
منظورم از موسیقی اصیل آثاری است كه
به‌صورت صفحه از قدیم به‌جا مانده كه می‌توان
شنید نه اینكه روایت كرد. این نوازنده و
موسیقی‌دان تاكید كرد: ردیف در موسیقی‌ ما،
كلا بدین صورت كه می‌گویند و مرسوم شده وجود
نداشته است؛ ردیف چنانچه از معنی آن
می‌فهمیم قطعاتی یا گوشه‌هایی را به‌دنبال هم
ردیف كردن است و تركیبی برای خودش. ولی بحث
اصلی اینست كه تمام موسقیدان‌های فعلی بازار
از نوارهای خود به دفعات پر كردند، بر
ردیف میزاعبدالله كه در حقیقت راوی آن میرزا
عبدالله نبوده و شاگرد میزرا عبدالله در اواخر
عمرش بوده كه گویا از زدن او نوار هم ضبط
شده و كسی اصلا نوار را ندیده و براساس این
روایت به آموزش داده می‌شود، نت نوشته
می‌شود. اگر میرزا عبدالله، برادر بزرگ میزا
حسینعلی و سرسلسله‌ی موسیقی دستگاهی
بدانیم، صداهای سازی كه از میرزا حسینعلی
باقی مانده مقایسه كنیم می‌بینیم چقدر
متفاوت است. وی اضافه كرد: ردیف درویش خان
را ببینید كه مرحوم هرمزی زده است، او
شاگرد عالی میرزا بوده و تبرزین طلا از او
جایزه گرفته است و نوارهای موجود را
می‌توان گوشی از آن یاد گرفت؛ متاسفانه كسی
به دنبال این كار هم نیست. درست كه حاج‌آقا
محمد مردی بوده كه تمكن مالی داشته و منزلش
همیشه موسیقیدان‌ها رفت‌و‌آمد داشتند و اساتید


طبقه بندی: داستان های دیگران، 
یکشنبه 18 فروردین 1387 توسط حورا برهما | نظرات ()


"حــــورا بـرهـمـا"
حورا برهما

پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
آگهی های من (1)
مسابقه ها و جشنواره ها (4)
حرفهای من (2)
خاطره ها ی من (2)
داستان های من (1)
زندگی نامه من (1)
ترانه های من (حورا برهما) (4)
دوبیتی های من (2)
شعر های من (8)
شعر های دیگران (15)
داستان های دیگران (2)
خبرها (2)
عکس ها (1)
یلداها (1)
داستانک (2)
شعار های من (2)
گوناگون (7)
قیصر امین پور (6)
عین القضات همدانی (1)
های کلیپ- انیمیشن
آژانسهای مسافرتی
یکی از بهترین سایتهای دانلود نرم افزار
آپلود عکس 8pic
گروه مترجمین ایران زمین:ثبت نام کنید
هنر و هنرمندان جهان
کلاغ واژه ها
عشق اهورایی
اوستا-اردشیر بابكان
فانوس 110 : با فیلتر شکن وارد شوید
پندار نیک من
مرا به نام کوچکم صدا بزن - نرگس
آگهی رایگان سایت تو میهن
شایان نجاتی
خاك سرخ
آنجل - علیرضا یغمایی
توجه توجه دیكشنری آن لاین فوق العاده
بیمه كار آفرین
سیلوانا
آن روزها
شقایق های آبی
حسین ظهرابی - غرل مدرن
شعر آزاد
پیوندها
فصل نامه ی ادبی کولاژ
این تراما. سروده های غم انگیز من
نشر فیروزه : و آن سوی بادها نوشته گروس عبدالملکیان
كناره‌گیری «محمدعلی بهمنی»، «عبدالجبار كاكایی» و «اهورا ایمان» از شورای شعر وزارت ارشاد
خودکشی صادق هدایت : به قلم امیر آزاده دل
سایت رسمی یغما گلرویی
شعری از یغما گلرویی با دکلمه یغما
شب شعر
خانه شاعران ایران
اهورا ایمان
قیصر امین پور
علیرضا راهب : شاعر
عبدلجبار کاکایی : ترانه سرا
فردریکو گارسیا لورکا
سایت رسمی احمد شاملو
فروغ فرخزاد
فریدون مشیری
"مجنون عشق " :علیرضا یغمایی
مقبره مولانا در قونیه در
من شاعرم : مریم جعفری آذرمانی
خاطر
تاملات نابهنگام : مانی فرنود
ترانه های سرزمین مادری : مسابقه
دوستم نگار : خلسه های یک مترسک
shtyle : سایت هندی دوستیابی
انجمن مجازی ایران : نقد شعر معاصر
همه پیوندها
اسفند 1394
دی 1392
آذر 1392
مرداد 1392
مرداد 1391
شهریور 1390
تیر 1390
اردیبهشت 1390
اسفند 1389
دی 1389
آذر 1389
آبان 1389
مهر 1389
خرداد 1389
دی 1388
اردیبهشت 1388
فروردین 1388
بهمن 1387
آبان 1387
تیر 1387
فروردین 1387
بهمن 1386
آذر 1386
آبان 1386
کتابهای صوتی پرشنگ
زنی که خودش را دوست نداشت
مهمان من باش
ترانه : حورا برهما - خواننده و آهنگساز : پدرام امینی ابیانه - تنظیم کننده :بابک ارجمند
سر همین 4 راه
دانلود کتاب من عروسکم حورا برهما
زن- ترانه و ملودی :حورا برهما
زنی از تاریخ
من عروسکم
تکرار
هبوط
عروسك
آدمکها
پستچی عشق
تولد
http://27042704.blogfa.com
بدحجابی
از پندار نیک من -- هومن
غزل های سید مهدی موسوی
ترانه شایان نجاتی برای همسرش
لیست آخرین مطالب
www.facebook.com/Hoora.BerahmaII
آگهی های من
ثبت نام در شبکه اجتماعی متخصصان ایران
ثبت نام در سایت متخصصین
شعر عروسك حورا برهما در سایت نغمه به عنوان شعر ویژه
سایت نغمه(شعر)
رزومه حورا برهما در شبكه اجتماعی متخصصان ایران
شعر زنی ازتاریخ (حورابرهما)درسایت شهریار شفق
پروفایل حورا برهما در یاهو 360
پرو فایل حورا برهما در سایت متخصصین
همه پیوندهای روزانه
ارسال پیوند روزانه
ترانه های حورا برهما
آگهی من
آیا شعر های حورا برهما را دوست دارید؟






بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
پروفایل حورا برهما در سایت ها
حورا برهما
..:: تبلیغات رایگان ::.. - آگهی رایگان و مجانی در سایت تو میهن آسایشگاه خیره کهریزک خرید عینک دودی